سئو تصاویر برای محتوای متنی

نسخه رایگان و آنلاین تولید تصویر از متن با هوش مصنوعی

نام فایل عکس در قسمت «عنوان» وردپرس قرار می‌گیرد و به گوگل و سایر خزنده‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تصویر شما را درک کنند و در رتبه‌بندی تصاویر گوگل لحاظ کنند. تگ Alt یا متن جایگزین به متنی گفته می‌شود که هنگام عدم بارگذاری تصاویر در وب‌سایت نمایش داده می‌شود. از سوی دیگر، گوگل تگ Alt را به عنوان یکی از عوامل مهم در سئو تصاویر در نظر می‌گیرد. بنابراین، هنگام نوشتن توضیحات جایگزین، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط بسیار حائز اهمیت است تا شانس شما برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی تصاویر گوگل افزایش یابد. سئو عکس و ویدیو یکی از شاخه‌های مهم سئو محتوا است که به توسعه و بهبود قابلیت‌های جستجوی تصاویر و ویدیوها در موتورهای جستجو مانند گوگل می‌پردازد. این نوع سئو نه تنها به افزایش ترافیک وب‌سایت کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود که کاربران به راحتی به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

اگر قصد دارید خودتان کد HTML را بنویسید تا تصاویرتان پاسخگو باشد ممکن است برایتان بسیار سخت و کمی پیچیده باشد. توصیه می‌کنیم در این زمینه از یک توسعه‌دهنده وب کمک بگیرید و یا برای اطلاعات بیشتر در این زمینه از راهنمای تصاویر واکنش‌گرای گوگل استفاده کنید. با این حال همچنان باید نوع فایل‌های تصویری خود را انتخاب و تصاویر خود را فشرده کنید. «کیک اسفنجی ویکتوریا» نمونه‌ای از یک متن جایگزین ضعیف برای تصویر زیر می‌باشد. حالا برویم و نگاهی به نمونه‌ای از متن جایگزین ضعیف و متن جایگزین خوب بیندازیم. به کمک WebP می‌توان تصاویر را بیشتر از JPEG و PNG فشرده و در عین حال کیفیت آن را تا حد مشخصی حفظ کرد.

این قابلیت در حال حاضر برای زبان فارسی نیز فعال شده و نمونه‌های بسیاری را می‌توان از آن مثال زد. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا توجهی به ماهیت محتوا نکرده و به دنبال یک فرمول تکرارپذیر برای همه سایت‌ها می‌گردند. مثلا به‌ازای هر 300 کلمه حتما یک تصویر داشته باشیم یا در هر مقاله حداقل 4 تصویر درج شود. درحالی‌که، موضوع و هدف مقاله باید در تعیین تعداد و نحوه نمایش عکس‌ها در نظر گرفته شود. اسم تصاویر که در وردپرس با کلمه «نام» نشان داده می‌شود در صفحات زیر عکس‌ها به کاربر نمایش داده می‌شود. خیلی از افراد این قسمت را وارد نمی‌کنند چون دوست ندارند زیر عکسشان نوشته‌ای وجود داشته باشد.

به میزانی که کمیت عکس کاهش یابد، سرعت آپلود سایت افزایش می‌یابد. کاربران امروزه فرصت و حوصله زیادی ندارند که برای بالا آمدن سایت شما زمان بگذارند. گوگل به طور رسمی اعلام کرده است که از سال 2021، فاکتورهای مرتبط با تجربه کاربری را در الگوریتم‌های رتبه‌بندی نتایج جستجو وارد خواهد کرد. بهینه‌سازی تصویر و رعایت استانداردهای سئو در عکس بر کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو تاثیرگذار است. سئو تصاویر را از چند منظر مختلف بررسی کرده و در مورد تاثیر عکس بر کیفیت محتوا صحبت می‌کنیم.

مثلاً اگر یک پست آموزشی در مورد پیدا کردن کلمه کلیدی از سرچ کنسول گوگل می‌نویسیم، اطلاعاتی که از طریق تصاویر به کاربر منتقل می‌شود حتی از متن نیز بیشتر است. در چنین محتوایی هرچه تعداد تصاویر بیشتر باشد کیفیت محتوای ما بالاتر خواهد بود. برای بررسی کیفیت تصاویر و تاثیر آنها بر تجربه کاربر یک آزمایش ساده وجود دارد؛ همه المان‌های محتوایی شامل متن، لینک، لیست و ... وب‌سایت‌ها اغلب به منظور زیبایی بیشتر و بهبود تجربه کاربری از تصاویر تزئینی در پس‌زمینه، حاشیه‌ها و دکمه‌ها استفاده می‌کنند. در واقع، هر تصویر غیرتجاری و نامرتبط با محصولات در یک وب‌سایت فروشگاهی یا تجاری جزو تصاویر تزئینی قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، ‘سگ-سفید.jpg بسیار بهتر و گویاتر از IMG000023.JPG است. مقالات گالری محور، آن دسته مقالاتی هستند که تعداد زیادی عکس و مقدار کمی متن دارند. مثلا در حالت عادی، اصولا بین هر 200 تا 500 کلمه متن، یک عکس در مقاله قرار داده میشود. اما مقالات گالری محور آنهایی هستند که نهایتا بین 200 تا 500 کلمه متن و در مقابل چند ده تصویر دارند. مثلا کلمه انواع مدل مانتو یا انواع مدل مو را جستجو کنید تا با این مقاله ها روبرو شوید. در حالت عادی کاربر زمانی که وارد سایت شما میشود، باید تمام تصاویر و عکس های صفحه را دانلود کند.

کاهش حجم تصاویر و ویدیوها نه تنها به بهبود سرعت بارگذاری کمک می‌کند، بلکه به افزایش رتبه و بهبود تجربه کاربری نیز منجر می‌شود. سئو عکس شامل موارد متعددی نظیر انتخاب نام فایل عکس، فرمت عکس، اندازه عکس، ابعاد عکس و متن جایگزین و… است. همانطور که مشاهده کردید، خدمات سئو فقط محدود به متن و مسائل تکنیکال نمی‌شود، بلکه تصاویر نیز تأثیر بسیار مهمی بر سئوی سایت می‌گذارند. بنابراین هنگام استفاده از آن‌ها در تک تک صفحه‌های وبسایت‌تان باید بسیار دقت کنید. از تصاویری با سایز و فرمت مناسب استفاده کنید، متن جایگزین را از یاد نبرید، در انتخاب عنوان فایل تصویر دقت کنید و برای متن‌تان کپشن بنویسید. با راهکارهایی از این دست، می‌توانید از تصاویر در راستای بهبود رتبه سایت‌تان بهره بگیرید.

گوگل بعد از پیدا کردن انتیتی‎های یک صفحه و حالا که می‌داند مفهوم واقعی محتوا چیست، آن را بر اساس کیفیتی که دارد، رتبه‌بندی می‌کند. این موتور جستجو برای تشخیص این که این محتوا چه قدر برای کوئری (Query) کاربران مفید است، ابتدا از الگوریتم جستجوی معنایی (Semantic Search) کمک می‌‎گیرد. حتما به این نکته هم توجه داشته باشید که سعی کنید محتوای خود را برای فقط 1 کلمه کلیدی بهینه نکنید! سعی کنید مثلا محتوای قیمت آیفون 16 را که نوشته اید، اگر کاربری به جای قیمت نوشت هزینه آیفون 16 هم مقاله شما برای آن نمایش داده شود. تصاویری با طول و عرض زیاد سرعت بارگذاری وبسایت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

منظور از «فشرده کردن تصویر» (Image Compression) آن است که حجم فایل را تا جایی که کیفیت آن قابل‌قبول باشد، کم کنید. با کاهش حجم فایل تصویر، بارگذاری آن در صفحات وب سریع‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد. نکته مهم در فشرده‌سازی تصاویر رسیدن به تعادلی قابل‌قبول بین حجم تصویر و کیفیت آن است. Lazy Loading  تکنیکی است که در آن تصاویر و محتوای وب‌سایت تنها زمانی بارگذاری می‌شوند که کاربر به آن‌ها اسکرول کند، به این ترتیب سرعت اولیه بارگذاری صفحه بهبود می‌یابد و پهنای باند ذخیره می‌شود. استفاده از تصاویر کپی از سایت‌های دیگر در بسیاری از سایت‌های ایرانی رواج دارد که صد در صد از نظر سئو کار اشتباهی است. ترجیح اول این است که خودتان تصاویر وب‌سایتتان را با دوربین بگیرید یا با فتوشاپ تهیه کنید.

به عنوان مثال در مورد یک وب سایت شرکتی، یک شرکت مشاوره، یا یک تجارت که به خدمات مشتری افتخار می‌کند فکر کنید. همه این وب‌سایت‌ها تقریباً از تصویر یک تاجر در حال لبخند زدن استفاده می‌کنند. تولید محتوای تصویری توضیح یک مفهوم ویا بیان کردن یک نکته را برای شما (نویسنده) آسان تر می‌کنند. آنها محتوای شما را جالب‌تر می‌کنند و این بدان معناست که بازدیدکنندگان به احتمال زیاد مقاله شما را می‌خوانند. جای تعجب نیست که محتوای دارای تصاویر مرتبط ۹۴ درصد بیشتر از محتوای بدون محتوای تصویری بازدید داشته باشد.

برخلاف نام تصویر، متن توصیفی و جایگزین می‌توان طولانی هم باشد و حتی استفاده از کلمه کلیدی در آن بلامانع است. البته در این مورد نباید زیاده‌روی کرد و باز هم کلمه کلیدی باید به میزانی استفاده شود که توسط گوگل استاندارد تشخیص داده شود. نوشتن متن جایگزین تصویر یا در اصطلاح کپشن‌نویسی، باید با دقت زیاد انجام شود. ابعاد تصویر مورد بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت تا متناسب با ابعاد سایت و قالب شما باشد. طبق اصول بهینه سازی تصاویر، چنانچه ابعاد تصویر شما خیلی بزرگ باشد، مشکل لود شدن و کند شدن سایت پیش می آید و اگر هم خیلی کوچک باشد، کیفیت آن خیلی کم می شود. مثلا برای محصول، تصاویر ۱۰۲۸ در ۱۰۲۸ پیکسل و برای سایر تصاویر نیز زیر ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ پیکسل گزینه عالی هستند.

من در ادامه شما را با ۱۵ نکته‌ی طلایی برای بهینه‌سازی تصاویر آشنا خواهم کرد؛ پس تا پایان با من همراه باشید. حال چگونه مطمئن شویم تصاویر به سئو‌ی سایت کمک می‌کنند؟ برویم و با این موضوع بیشتر آشنا شویم. مشهد سئو متشکل از چند تیم تخصصی برای ارائه خدمات توسعه فروش آنلاین و وب برندینگ است، فعالیت اصلی ما در زمینه آموزش سئو و اجرای پروژه‌های سئو در مشهد می‌باشد. شما میتوانید به سادگی با استفاده از یک ویرایشگر کد (مانند Notepad یا Visual Studio Code)، فایلهای HTML و CSS را ایجاد کنید و سپس آنها را در مرورگر وب خود باز کنید تا نتیجه کدهای خود را مشاهده کنید. این امکان برای شما فراهم میشود که بدون هیچ هزینه ای، مفاهیم HTML و CSS را درک کرده و تمرین کنید. تصاویر تولید شده را می‌توان به‌طور مستقیم دانلود و استفاده کرد.

(در ویدیو”اهمیت Exif تصاویر در سئوی تصویر” به شما آموزش میدهیم، شما هم از کپی برداری دیگران سود ببرید) پس این گزینه خیلی توصیه نمیشود. اگر هم از سیستم‌های دیگر برای مدیریت محتوا استفاده می‌کنید، از این راهنمای گوگل برای ساخت و بهینه سازی نقشه سایت عکس ها کمک بگیرید. گوگل می‌تواند سایر محصولات دیگر را هم با ارائه شماره مدل یا محصول شناسایی کند. به هر ترتیب، استفاده از مدل یا شماره محصول در متن جایگزین عکس، به گوگل سیگنال می‌دهد که این تصویر یک محصول است. این مسئله چرا در سئو تصاویر مهم است؟ چون ارتباط مستقیمی‌ با عرض عکس‌ها و نحوه نمایش آن‌ها دارد. استفاده از عکس اورجینال در محتوا، تأثیر فوق‌العاده خوبی بر سئو تصاویر می‌گذارد.

در کل، سئو تصاویر و ویدیوها تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر کلیت عملکرد سئو وبسایت شما دارد. از افزایش ترافیک و بهبود تجربه کاربری گرفته تا افزایش اعتبار و ارزش سئو، این عناصر می‌توانند به شما کمک کنند تا در بازار رقابتی امروزی پایدار بمانید. در سئو عکس و ویدیو، از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به تگ‌های Alt که به تصاویر اضافه می‌شوند، نام‌گذاری مناسب فایل‌ها، انتخاب فرمت‌های فایل مناسب و بهینه‌سازی سرعت بارگذاری محتوا اشاره کرد. همچنین، افزودن متا داده مرتبط به ویدیوها مانند توضیحات، عنوان، و تگ‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

پس بهینه سازی عکس‌ها بدون تردید از موارد مهم در سئوی محصولات در سایت فروشگاهی هم هست. این متن در ابتدا قرار است زمانی که تصاویر سایت بارگذاری نمیشوند، به کاربر نمایش داده شود. بعد از آن قرار است به نابینایانی که با دستگاه های مخصوص خودشان به شکل صوتی محتوای متنی سطح وب را میشنوند، در درک مفهوم تصاویر کمک کند. در نهایت هم به گوگل برای بررسی سئو محتوا و سئو تصاویر سایت شما کمک میکند. کار با فتوشاپ یا نرم افزارهای کامپیوتری همیشه هم ساده نیست، گاهی اوقات هدف ما تنها کاهش حجم عکس و بهینه‌سازی حجم است و نیازی به ویرایش تصویر یا تغییر ابعاد آن نداریم.

همچنین، به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی به تصاویر موردنظرشان دسترسی پیدا کنند و از طریق آنها به صفحات مرتبط با تصاویر بروند. متن جایگزین (Alt Text) اطلاعات اضافه‌ای است که به تصویر افزوده می‌شود تا موتور جستجو بتواند آن را بهتر بشناسد و محتوایش را بهتر درک کند. به علاوه، کاربرانی که از صفحه‌خوان (Screen reader) استفاده می‌کنند سریع‌تر به محتوای‌تان دسترسی پیدا می‌کنند. صفحه‌خوان‌ها نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها یا سخت‌افزارهایی هستند که متن دیجیتال را تبدیل به خروجی بریل می‌کنند یا این‌که متن را با صدا برای کاربر می‌خوانند. با افزودن متن جایگزین به کاربران نابینا و همچنین سئو وبسایت‌تان کمک خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر یک ویدیو از یک دوره آموزشی دارید، به جای نامی مانند “دوره آموزشی.mp4″، از نام لاتینی مانند “Educational Course.mp4” استفاده کنید.

LSI به درک روابط بین کلمات کمک می‌کند و Entity به شناسایی موجودیت‌های خاص. چینش تصاویر در جستجوی تصویری گوگل (Google Image Search) هم کاملاً تحت تأثیر انتیتی‌ها است. این داده‌ها در قسمت‌هایی مانند نام تصاویر، عنوان تصویر در وب‌سایت، توضیحات و متن جایگزین (Alt Text) گنجانده می‌شود. مقاله‌ای که پیش روی شماست با آنچه تا امروز در مورد تصاویر و تاثیر آنها بر سئو سایت خوانده‌اید متفاوت است. اگر به این فکر می‌کنید که “در هر مقاله چند تصویر استفاده کنیم” احتمالا هنوز مفهوم سئو و تجربه کاربری را به درستی درک نکرده‌اید! ولی نگران نباشید، این سوال را از 2 منظر مهم بررسی خواهیم کرد؛ ابتدا درمورد تاثیر تصاویر بر تجربه کاربری صحبت خواهیم کرد و در ادامه به بررسی نقش آن در سئو و کیفیت محتوا می‌پردازیم.

به همین دلیل، انتخاب فرمت مناسب باید بر اساس نوع محتوا، نیازهای کاربری و اهداف سئویی شما باشد. گوگل با کمک متن جایگزین و محتوای صفحه و البته هوش مصنوعی، تلاش می‌کند موضوع و محتوای تصویر را درک کند. در حین انتخاب متن جایگزین عکس، سعی کنید متنی مفید و غنی از اطلاعات برای عکس بنویسید که موضوع و چهارچوب عکس را برساند. همچنین می‌توانید از کلمات کلیدی در متن جایگزین عکس استفاده کنید. بهینه‌سازی تصاویر در سئو یعنی کاهش کمیت عکس در صورتی که به کیفیت آن آسیب نزند.

اما تغییری که ایجاد شده، این است که باید این کلمه کلیدی را برای گوگل به یک انتیتی یا موجودیت تبدیل کنید. برای این کار باید در طول محتوا از مفاهیم مرتبط با کلمه کلیدی استفاده کنید. اگر موتورهای جستجو نتوانند در صفحات سایت شما بخزند، نمی‌توانند اطلاعات را ایندکس کنند. اگر سئو سایت خوبی دارید، موتورهای جستجو می‌توانند به‌راحتی بفهمند که یک کاربر در صورت بازدید از صفحه شما چه چیزی را می‌بیند. سئو تصاویر تقریباً کار ساده‌ای است، حتی می‌توان گفت ساده‌تر از سئو متن و سئو خارجی! فقط کافی است کمی وقت صرف کرده و یک عکس باکیفیت و مرتبط پیدا کنید.

وقتی به نام فایل تصویر، متن جایگزین (alt text) و سایز تصویر دقت می‌کنید، احتمال اینکه در نتایج Google Image و نتایج موتور جستجو (SERP) دیده شوید به مراتب بیشتر است. در واقع، وقتی تصاویر را بهینه‌سازی می‌کنید، گوگل احتمال اینکه گوگل آن را در معرض دید مخاطب قرار دهید بیشتر می‌شود. رعایت نکات سئو برای تصاویر و ویدیوها یکی از مواردی است که نباید از آن غافل شد. این نه تنها به بهبود رتبه‌های جستجو کمک می‌کند، بلکه تجربه کاربری را نیز به مراتب افزایش می‌دهد. در دنیایی که هر روز بیشتر به محتوای چندرسانه‌ای متکی است، نادیده گرفتن این موضوع می‌تواند برای شما هزینه‌های سنگینی به بار آورد. علاوه بر این، افزودن تگ‌های جایگزین مناسب به تصاویر وب سایت شما می‌تواند به وب سایت شما کمک کند تا با مرتبط کردن کلمات کلیدی با تصاویر، رتبه‌های بهتری در موتورهای جستجو کسب کند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری